Странице

недеља, 9. фебруар 2014.

Amelija Erhart - Majka Vazduhoplovstva

Amelija Erhart, definitivno jedna od najhrabrijih žena istorije vazduhoplovstva. Rođena je 24. jula 1897. godine u Kanzasu, SAD. Bila je prva žena koja je samostalno uspela da preleti Atlantski Okean. Napisala je par knjiga u kojima opisjue lepotu letanja i svoja iskustva stečena godinama. Vremenom je dobila nadimak "Lejdi Lindi" (Lady Lindy), zbog sličnosti sa Čarslom Lindbergom (Charles Lindbergh), biće reči i o njemu u nekom od narednih postova. Iako nije imala decu bila je "majka vazduhoplovstva", sa VELIKIM razlogom. Kao mala pela se na drveće, lovila pacove... pretežno avanturistički duh.

Čarls Lindberg
Čarls Lindberg
Amelija Erhart


Letenje u krvi - prvi koraci               


Amelija je 20. decembra 1920. godine sa svojim ocem u Long Biču (Long Beach) posetila Frenka Hoksa (Frank Hawks), kasnije proslavljenog trkača avionima, sa kojim je letela 10 minuta. Taj let joj je promenio život i njenog oca koštao 10 dolara. Bila je oduševljena. Radila je više poslova kako bi uspela da skupi novac za časove letenja i već 3. januara 1921. kreće sa časovima letenja. Njen mentor je bila Anita Snuk (Anita Snook), dugogodišnja vešta pilotkinja. Maja 1923. godine dobila je dozvolu i postaje jedna od 16 licenciranih pilotkinja.


Let preko Atlantika              


Godine 1928. kao član posade preleće Atlantik od Njufaundlenda (Newfounland) do Velsa (Wales). Članovi posade su bili Vilmer Šulc (Wilmer Schultz), pilot i Luis Gordon (Louis Gordon) kopilot i mehaničar, kao i Amelija. Let je trajao 20 sati i 40 minuta. Posle leta Amelija je za medije rekla: "... Šulc je uradio sve što se tiče letenja , ja sa bila samo prtljag, kao vreća krompira... možda jednog dan to uradim sama...". Kada su se vratili u SAD bili su pozvani i odlikovani u Beloj Kući kod tadašnjeg predsednika Kalvin Culidža (Calvin Coolidge) .


Let oko sveta
           

Godine 1935. radila je na institutu za aeronautiku kao tehnički savetnik. Početkom 1936. godine počela je da planira svoj let. To ne bi bio let oko sveta već let od oko 47 000 kilometara. Jula 1936. godine avio kompanija Lokid (Lockheed) dizajnirala je Lokid Elektra 10E (Lockheed Electra 10E ), to je bio avion kojim Amelija trebala da preleti tu rutu. Fred Nunan (Fred Noonan) je bio Amelijin navigator i član posade, nešto pre njihovog prvog pokušaja Fred je napustio Pan Am, to je bila avio kompanija za prevoz putnika, pošte, robe... koja je osnovana 19. oktobra 1927. a prestala je sa radom 4. decembra 1991. Nunanov zadatak ja bio da navodi Ameliju od Havaja (Hawaii) do Halandski ostrva (Howland Island), gde bi je kasnije navodio njen prvoizabrani navigator Henri Maning (Henry Manning).


Prvi pokušaj 
  

Marta 1937. godine na dan Svetog Patrika (St. Patrick's Day), Amelija, Nunan i Pol Manc (Paul Mantz) ,Amelijin tehnički savetnik i mehaničar, su preletili prvi deo od Oklanda, Kalifornija (Oakland, California) do Hanalula ,Havaji (Honolulu, Hawaii). Desio se kvar i avionu je trebao servis, došlo je do iskošenja propelera na nosu aviona. Avionu nije bilo pomoći, bio je škart. Posada i avion su direktno prebačani brodom u vojnu luku, u Perl Harbor (Pearl Harbor). Tri dana kasnije odlučili su da nastave, poletanjem iz te luke, ali je opet došlo do kvara, prilikom poletanja stajni trap je pukao i to je bio dovoljan razlog da ne nastave. Let je otkazan.

Drugi pokušaj

Kada je Lokid Elektra bila popravjena odlučili su da krenu ponovo. Iz Oklanda do Majmija (Miami), tamo bi Amelija objavila svoj let oko sveta. Tokom drugog pokušaja članovi posade su bili samo Amelija i Nunan. Iz Majamija ka Novoj Gvineji (New Guinea) krenuli su 1. juna, zaustavljali su se par puta u Južnoj Americi i Africi. Stigli su 29. juna i preleteli su oko 35 000 kilometara. Mesto se zvalo Lej (Lea) na Novoj Gvineji. Do cilja ih je delilo još 11 000 kilometara (otprilike 7 000 milja) tj. Atlantski okean.


Polazak iz Leja


Krenuli su 2. jula ka Halandskim ostrvima preko Atlantskog okeana. Poslednji izveštaj o njihovoj poziciji bio je blizu Nukumanski ostrva, tada su preleti oko 1, 300 kilometara.


Poslednji pokušaj ka Halandskim ostrvima


Dolazilo je do nesporazuma i grešaka u komunikaciji. Koristili su radio navigaciju. Nunan je pokšavao da izveštava o kvarovima, ali bilo je beznadežno. Jedna od uzroka kvara bila je antena koja je bila pokidana zbog težine rezervoara u kojem je bilo gorivo. Jedna od posednjih Amelijinih poruka bila je:
"...Moramo biti uz vas , nestaje nam gorivo..."


Traganje za Amelijom i Nunanom


Kako je prošlo sat vremena od njihove posednje poruke, krenuli su u potragu severno i zapadno od Haladskih ostrva. Potraga je trajala sve do 19. jula 1937. godine u kojoj su bile uključene mnoge specijalne jedinice. Traganje za Amelijom i Nunanom je poznato po tome što je to bilo jedno od najskupljih potraga u istoriji, uloženo je oko 4 miliona dolara. Džordž Putnam (George Putnam) ,suprug Amelije Erhart, je zatražio da je proglase mrtvom, ( declared death in absentia ), jer su svi uloženi napori u njeno i Nunanovo traganje bili beznadežni. Progašena je mrtvom 5. januara 1939. godine.


Teorije o nestanku 


Postoji mnogo teorija od njihovom nestanku. Te teorije se pripisuju istoričarima i teoretičarima.
Jedna od teorija je da im je ponestalo goriva i da su se jednostavno srušili u more. 

Tačan razlog njihovog nestanka je do danas nepoznat, ali možda je baš i to lepota njihove smrti, ne toliko same smrti koliko lepota njihove ideje o putovanju, avanturističkom duhu i posvecivanju života zarad doprinosa nauci i društvu.

Toplo preporučujem da odgledate film "Amelia". Ameliju tumači Hilari Swonk (Hilary Swank). Trejler možete pogledati ovde.


Нема коментара:

Постави коментар